Revolution, evolution, perfektion

2017-05-17

Lanseringen av Genesis® II markerar en ny era i grillningens historia: en elegant serie gasolgrillar med innovativ och kraftig motor, nya funktioner och förbättrad design. Allt är baserat på tanken, systemet och filosofin bakom den klassiska originalmodellen Genesis®. Men hur förbättrar man något som redan är en föregångare inom sin produktkategori?

 

En legend är född

Den första Genesis®-modellen lanserades 1985 och skapade då en helt ny gasolgrillsstandard. På den tiden såg alla gasolgrillar likadana ut och konsumenter hade ofta problem med flammor och ojämn värmefördelning. Därför satte Weber ihop ett team som fick i uppdrag att skapa den bästa gasolgrillen någonsin. Efter många tester och en intensiv arbetsprocess kunde de presentera Genesis® och nya funktioner som exempelvis Grease Management System, sidobrännare och Flavorizer® Bars. Funktionerna revolutionerade marknaden och förändrade människors förväntningar på en gasolgrill för alltid. Allt detta hade det nya teamet med sig i bagaget när de började utveckla nästa generation Genesis®.

 

Lyssnar på konsumenterna

Projektet påbörjades för knappt tre år sedan. Då var det ingen som kände till projektets omfattning. Utvecklingsteamet gjorde efterforskningar och analyser för att förstå konsumenternas behov och efterhand började projektet att ta form. 

– Vi insåg att det ska vara lätt att välja gasolgrill och att storleken på grillen inte hänger ihop med antalet funktioner konsumenten vill ha. Vissa vill gärna ha en större grill med flera brännare, men behöver inte en massa funktioner. Och hittills har konsumenterna varit tvungna att betala för båda delarna. Andra vill gärna ha en gasolgrill med massor av funktioner till sin altan, men har tidigare fått nöja sig med en mindre grill av utrymmesskäl. Vi bestämde oss därför för att göra något åt saken och tittade självklart på hur vi skulle kunna förbättra och lägga till nya funktioner, berättar Marc Colavitti, vice vd för Research and Development på Weber-Stephen Products.

 

Två plattformar, åtta modeller

Resultatet av teamets efterforskningar och analyser är nu redo att användas i den nya gasolgrillserien Genesis II. Grillen finns i två varianter med olika funktioner: Genesis® II och Genesis® II LX. Varje variant finns med två, tre, fyra eller sex brännare. 

– Tanken var att det skulle finnas en modell för varje livsstil och att konsumenterna bara behöver välja vilka funktioner och vilken storlek som passar dem. Genesis II®-serien täcker med sin breda uppsättning funktioner därmed alla marknadskategorier: Genesis II® med grundfunktionerna och Genesis® II LX med mer avancerade funktioner, berättar Marc Colavitti.

 

Hemligheten bakom Genesis® II

– Den nya grillserien har många fantastiska funktioner men GS4-grillsystemet är grillens hjärta, och därför har vi arbetat med alla delar av motorn för att göra den bättre och kraftigare. Grease Management System har flyttats till mitten under grillen. Det gör att fettuppsamlingen blir effektivare eftersom fettet leds direkt ned i dropplådan. Vi har även förbättrat tändningssystemet och brännarna med mera, förklarar Marc Colavitti.

 

Ny design med starka rötter

En av de mer synliga förändringarna är Genesis® II:s helt nya design. Det var mycket att ta hänsyn till i utformningen av den nya designen. 

– I mina ögon är Genesis en klassiker. Projektet handlade om hur vi skulle kunna förbättra designen utan att förlora den designmässiga goodwill som vi har byggt upp. Våra undersökningar visade också att vi skulle utgå från den befintliga formen. Inte revolutionera den, utan bara vidareutveckla den, berättar Carmen Lira, Senior Manager för Industrial Design. 

Därför har bland annat sidorna på locket optimerats. De tre böjda linjerna finns kvar men har nu kompletterats med en snyggt rundad vinkel på sidorna. Dessutom har sidoborden blivit djupare, brännarnas form har uppdaterats och kontrollknapparna har fått en ny design för att göra värmeindikatorn mer synlig.

 

Historien är en viktig del

Arbetet med den nya Genesis® II har även handlat om att knyta ihop produktens historia med framtiden. 

– Det är den öppna vagnen ett bra exempel på. En sådan hade originalversionen av Genesis® också när den lanserade 1985. Om man tittar i botten av den nya Genesis® märker man att den har lameller. Det är en detalj som vi har hämtat från bordsytan i originalversionen, förklarar Carmen Lira. 

Marc Colavitti håller med – grillens historia har haft avgörande betydelse för utvecklingsarbetet. Både för designerna och för ingenjörerna:

– När man som Weber har en lång och anrik historia av att erbjuda sina kunder värde är det ingen begränsning. Tvärtom! Man måste nämligen komma ihåg att Weber tillverkar produkter som kunderna kan använda i 10 år eller mer. Våra produkter säkerställer att grillningen blir lyckad. Så ser jag på det när vi sätter igång ett utvecklingsprojekt som det här. När vänner och familj samlas vid grillen ska det inte finnas några tvivel om att grillen gör sitt bästa så att man kan fokusera på gemenskapen och umgänget. Det är utgångspunkten för Weber, och för Genesis® II.